יום רביעי, 2 בדצמבר 2015


הפנים שלנו כמפתח לאהבה




אחת הסוגיות המעסיקות את המין האנושי היא איך בוחרים בני זוג, ומהי הבחירה הנכונה?

הברירה הזוגית בתהליך האבולוציה הוא עקרון הקובע את ההתאמה הטובה ביותר במציאת בני זוג לשם הישרדות ורבייה. עקרון הברירה הזוגית היא הנחה כי שני זווגים יתפתחו כך שיצליחו למקסם את העברת הגנים האישיים שלהם הלאה לדורות הבאים.

לגבר יש תאי זרע רבים, קטנים וזריזים. ולאשה יש בציות מעטות, גדולות ונייחות. האישה משקיעה בנשיאת העובר וגידולו לאחר לידתו. הבדלים אלה גורמים לאסטרטגיות מיניות שונות, ולבחירות בני זוג משיקולים שונים.

הגבר חושק באשה פורייה דבר שיאפשר לו להגדיל את הייצוג הגנטי שלו לאורך דורות, והאישה חושקת בגנים טובים ויכולת לספק משאבים.  

לכל אדם הזיווג הייחודי המתאים לו על פי המערכות הביולוגיות שלו, וזו גם הסיבה שיש שונות במידת האטרקטיביות שבה אנו רואים בני זוג פוטנציאלים. מה שאטרקטיבי בעיני לא בהכרח אטרקטיבי בעיני האחר. התאמה ביולוגית טובה חייבת להיות דו כיוונית, דהיינו שהאישה מתאימה ביולוגית לגבר והגבר מתאים ביולוגית לאישה.

חכמתו של הטבע באה לידי ביטוי ביצירת פנים ייחודיות לכל אדם. הפנים הם איבר שבו מוצגת אינפורמציה רבה על האדם, ולמעשה הם משקפים את המערכות הביולוגיות שלו,  כמו: גנים, מערכת חיסון, הורמונים, מערכת השלד ועוד. הפנים הם כרטיס הביקור שלנו, הכל רשום בהם, ובאמצעותם נוכל ללמוד על האדם . בשל כך הפנים עשויים לעזור בבחירה ביולוגית טובה של בני זוג

כפי שצוין, לנשים ולגברים מאפיינים וצרכים שונים בבחירת בני זוג. עובדה זו מסבכת עוד יותר את הבחירה. מה שמתאים לגבר לא בהכרח מתאים לאישה, ולהיפך.

והיכן מקומם של התרבות, החינוך, האקלים וכו'? דוויס באס חקר 37 תרבויות וגילה שהשיקולים בבחירת בני זוג אצל גברים ונשים אינה תלויה בתרבות, בחינוך, בדת. מחקרים רבים מאוד הראו שהשיקולים הביולוגיים ראשונים בחשיבותם בהתאמה זוגית ולאחריה יבואו השיקולים האחרים. קרי, ההתאמה הביולוגית הינה תנאי ראשוני והכרחי להתאמה זוגית טובה, שמשמעה הישרדות ורבייה. על בסיס ההתאמה הביולוגית  הטובה בני הזוג יפתחו את מערכת היחסים ביניהם ויצרו את התכנים, הערכים והיחסים ביניהם. התאמה ביולוגית טובה תגדיל את הפוטנציאל להתנהלות זוגית טובה.

בשל כל אלה כדאי לאדם למקד את תשומת ליבו בבחירת בני זוג לפי ההתאמה הביולוגית לטובת רבייה מוצלחת ובריאות הצאצאים שיבטיחו הישרדות לדורות.


Buss,D. Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypotheses tested in 37 cultures. (1989). Behavioral and brain sciences,12,1-49. http://ewyner.com/psychology/Studies/Buss%20(1989).pdf


Michael J. Sheehan .,& Michael W. Nachman.Morphological and population genomic evidence that human faces have evolved to signal individual identity. Nature Communications, Article number:4800 doi:10.1038/ncomms5800 Received 17 April 2014 .Accepted 24 July 2014. Published 16 September 2014. http://www.nature.com/ncomms/2014/140916/ncomms5800/full/ncomms5800.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה